Crestinii ortodocsi s-au aflat astazi in Duminica a IV-a a Postului Mare, inchinata Sfantului Cuvios Ioan Scararul. Multi bucuresteni au participat la Sfanta Liturghie a Sfantului Vasile Cel Mare de la Manastirea ilfoveana Samurcasesti, unul dintre cele mai frumoase si mai vizitate asezaminte monahale de langa Bucuresti. In mijlocul obstii s-a aflat Patriarhul Romaniei, Preafericitul Parinte Daniel. In cuvantul de invatatura rostit dupa citirea pericopei evanghelice care prezinta Vindecarea fiului demonizat, Preafericirea Sa a explicat credinciosilor prezenti de ce s-a randuit citirea ei in aceasta duminica.
„Evanghelia vindecarii demonizatului a fost randuita de Biserica sa fie citita in Duminica a IV-a din Sfantul si Marele Post al Pastilor, numita si Duminica Sfantului Ioan Scararul, pentru ca in ea se face in mod deosebit pomenirea Sfantului Ioan Scararul, desi el mai este pomenit in fiecare an la 30 martie. Evanghelia ne arata in mod concentrat trei mari lucrari pe care le-a savarsit Mantuitorul Iisus Hristos, si anume: a vindecat de indoiala pe tatal copilului bolnav, a vindecat pe copil de boala si a vindecat pe ucenicii Sai de nepricepere duhovniceasca privind izgonirea demonilor din om. Vedem din Evanghelia de astazi ca slabirea credintei intareste lucrarea diavolului asupra omului. Evanghelia evidentiaza, pe de o parte, cat de multa suferinta a intalnit Iisus Hristos in copilul chinuit de demon si cat de putina credinta a gasit la tatal acestuia. Multa suferinta, pe de o parte, si putina credinta, pe de alta parte. De aceea, Mantuitorul Iisus Hristos indata ce aude pe tatal copilului bolnav zicand: "Am zis ucenicilor Tai sa-l alunge (pe demon), dar ei n-au putut", S-a tulburat pentru ca stia pricina nevindecarii copilului, si anume credinta slaba a tatalui si nepriceperea duhovniceasca a ucenicilor”, a spus Patriarhul Romaniei.
Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a vorbit si despre ispitele pe care le aduce suferinta: revolta sau hula impotriva lui Dumnezeu.
„Adesea, cel slab in credinta cand sufera se revolta sau huleste pe Dumnezeu in loc sa se apropie de El sau sa-I ceara ajutorul Sau. Hristos mustra pe oameni pentru necredinta, dar are mila de cei aflati in suferinta. Intelegand cat de cumplita era suferinta copilului, Mantuitorul Iisus Hristos a zis: "Aduceti-l la Mine". Deci chiar si atunci cand mustra pe cei slabi in credinta, Iisus ramanea totusi in starea de iubire fata de oameni. Cu alte cuvinte, mustrarea Lui nu inseamna diminuarea milostivirii Lui fata de omul in suferinta”, a mai subliniat Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane.
Pocainta smerita a tatalui este cea care a adus vindecarea fiului bolnav, a explicat Patriarhul Romaniei.
„In prima parte a cuvintelor sale, tatal copilului bolnav arata ca s-a intarit in credinta, iar in partea a doua, s-a intarit in smerenie, recunoscand ca la inceput nu a avut credinta suficient de tare pentru a dobandi vindecarea copilului sau. Vedem in cuvintele tatalui sarman doua atitudini complementare din punct de vedere duhovnicesc. Mai intai, lacrimile lui arata starea lui de cainta pentru ca avea credinta putina, sau credinta amestecata cu indoiala, iar apoi cuvintele "Cred, Doamne" arata dorinta lui de a-si intari credinta. In sfarsit, cuvintele lui "ajuta necredintei mele" confirma o data in plus pocainta unita cu smerenia lui”.
Evanghelia de astazi ne mai arata ca Hristos descopera ucenicilor Sai stiinta izbavirii oamenilor de puterea duhurilor rele, a aratat Preafericirea Sa.
„Ucenicii primisera de la Mantuitorul Iisus Hristos puterea de a alunga duhurile necurate si de a vindeca orice boala si orice neputinta din popor, dar nu intelegeau de ce aceasta putere nu a devenit operanta sau lucratoare in cazul de fata. Insa Mantuitorul Iisus Hristos ii vindeca de nepriceperea lor duhovniceasca in a lucra izbavirea omului de puterea demonica, si anume nu este suficient sa poruncesti verbal demonilor ca sa iasa afara din omul pe care il stapanesc, ci trebuie sa fii incarcat cu putere dumnezeiasca in toata fiinta ta. Trebuie sa fii plin de Duhul Sfant ca sa poti alunga duhurile cele rele din oamenii chinuiti de acestea. Iar prezenta lucratoare a Duhului lui Dumnezeu sau a Duhului Sfant vine in om prin rugaciune staruitoare si prin postire. Cand omul posteste, se smereste, iar cu cat se smereste mai mult, cu atat rugaciunea sa devine mai fierbinte”.
Postirea schimba foamea si setea fizica in foame si sete spirituala dupa Dumnezeu, a subliniat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.
„Mantuitorul Iisus Hristos ne arata cat de necesara, de vie si de puternica, de eliberatoare de patimi dracesti si duhuri necurate, de boala si neputinta este rugaciunea unita cu postul. Biserica a randuit sa fie citita aceasta parte din Evanghelia dupa Sfantul Marcu cu scopul de-a ne arata ca perioada Postului Mare este mai ales timp de rugaciune fierbinte si de postire multa pentru a ne intari in credinta si a lupta impotriva pacatului, a patimilor si a duhurilor rele. Postirea schimba foamea si setea noastra fizica in foame si sete spirituala dupa Dumnezeu”.
In ultima parte a cuvantului de invatatura, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a vorbit despre Sfantul Ioan Scararul, dascal al rugaciunii si al pocaintei.
„Sfantul Ioan Scararul a fost un dascal al rugaciunii, al ostenelilor, al nevointei si al pocaintei. In cartea sa numita Scara virtutilor sau Scara Paradisului ne arata cum trebuie sa ne eliberam de patimi si sa dobandim virtutile. Smerenia si iubirea sunt virtutile cele mai mari pe care le descrie el in cartea Scara virtutilor. Sfantul Ioan Scararul, ca dascal al virtutilor dobandite prin credinta puternica, prin rugaciune si post, este un dascal al intregii crestinatati. Scara virtutilorsau pe scurt Scara a fost citita ca un manual de viata duhovniceasca secole de-a randul in mediul monahal. Si astazi in unele manastiri aceasta carte este citita mai cu seama in perioada postului. In cuvinte simple, dar cu un continut foarte adanc, Sfantul Ioan Scararul ne arata lupta duhovniceasca din suflet, din minte si din inima, a celui care se straduieste sa urce spre Dumnezeu prin implinirea poruncilor dumnezeiesti, prin curatirea de patimi si cultivarea virtutilor aduce bucurie in suflet”.
In semn de pretuire, Preafericitul Parinte Daniel a oferit obstii Manastirii Samurcasesti mai multe carti aparute recent la editurile Patriarhiei. Printre acestea se numara noua editie a Apostolului precum si Istoria Monahismului Romanesc. De asemenea, toti cei prezenti au primit la final, din partea Patriarhului Romaniei, iconite.
„Multumim tuturor celor care ajuta aceasta manastire in care pentru o vreme in timpul celui de-al doiea Razboi Mondial au poposit moastele Sfintei Cuvioase Parasdcheva de la Iasi. Deci, aceasta manastire are mai multe hramuri printre care si Cuvioasa Parascheva. Multumim celor care veniti aici cu regularitate, dar multumim si celor care ajuta intr-un fel sau altul Sfanta Manastire. Este mare nevoie ca manastirile sa fie in continuare scoli de spiritualitate, loc de rugaciune, de sfintire, de comuniune si de innoire duhovniceasca spre slava preasfintei Treimi, spre bucuria sfintilor si spre binele Bisericii“, a spus Preafericirea Sa.
Vizita de duminica aceasta a Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Manastirea ilfoveana Samurcasesti a fost un prilej de mare bucurie pentru toti cei prezenti.
„Avem in aceasta perioada nevoie de momente de intarire pentru a parcurge aceasta perioada de pocainta si de multa lucrare in ogorul sufletului. De aceea, ne bucuram caci cuvantul Preafericirii Voastre pe care ni l-ati rostit astazi face cu adevarat parte din acest imbold sau indemn pentru a merge mai departe pe calea postului. Nu numai pe calea postului ne trebuie o straduinta pentru nevointa si osteneala, dar indeosebi acum ca aceasta este perioada asezata de Sfanta Biserica pentru pocainta si curatire a sufletului pentru a intampina Sfanta Inviere a Mantuitorului Iisus Hristos mai curat si mai luminat”, a explicat Stavrofora Lucia Bostan, stareta Manastirii Samurcasesti.
Manastirea Samurcasesti este asezata pe "vechiul drum al Pitestilor si Craiovei", astaziautostrada Bucuresti - Pitesti, in comuna Ciorogarla, la numai 20 km distanta de km 0 al Capitalei.
Duminica viitoare, a V-a din Postul Mare, in Biserica Ortodoxa se va face cinstirea in chip deosebit a Cuvioasei Maria Egipteanca.
Sursa: basilica.ro